Suomalaiset yhtiöt tekevät vuosittain jopa miljardiluokan hukkainvestoinnit tietotekniikkaan. Uuden tutkimuksen mukaan tietotekniikka ei nosta tuottavuutta, koska työntekijöitä ei ehditä kouluttaa ja työnteko hidastuu. Rahaa menee turhaan niin valtion suuryhtiöissä kuin pienemmissäkin yrityksissä. (Lähde: YLE uutiset 20.10.2010)
Usein saamme lukea uutisia epäonnistuneista IT-järjestelmistä ja niiden käyttöönotoista. Ihmiset, joiden pitäisi käyttää uusia, kalliita järjestelmiä, eivät pärjääkään niiden kanssa. Päinvastoin, toivottu tehokkuuden nousu kääntyykin täysin päinvastaiseksi, kun käytettävyysongelmien kanssa työaikaa tuhlaantuu jopa moninkertaisesti entiseen verrattuna. Monesti syyksi esitetään juuri ohjeistuksen ja koulutuksen puutetta. Mutta entäpä jos tietojärjestelmät olisivatkin niin helppoja käyttää, että raskaita ohjeita ja koulutusjaksoja ei edes tarvittaisi? Mitä jos järjestelmät rakennettaisiinkin lähtökohtaisesti käyttäjien näkökulmasta, suunniteltaisiin helpottamaan, ei vaikeuttamaan, käyttäjiensä työtä?