Käyttäjätutkimukset

Uutta tuotetta tai tuoteversiota kehittäessa tulee ymmärtää mitä käyttäjät tarvitsevat ja haluavat. Suora kontakti todellisiin käyttäjiin tuottaa paljon tietoa tuotevaatimusten pohjaksi. Käyttäjätutkimuksen avulla saadaan selville seuraavaa tietoa:

  • Kuinka käyttäjänne suorittavat tehtävänsä tällä hetkellä
  • Mitä he tarvitsevat
  • Mitä he haluavat
  • Mitä he ajattelevat
  • Mitä käyttöyhteys vaatii tuotteelta

Käyttäjätutkimuksen perusmenetelmä on seuranta ja haastattelut todellisissa tilanteissa (tämä tunnetaan myös nimellä kontekstuaalinen kysely tai kenttätutkimus). Kohderyhmien keskusteluja tai prototyyppien läpikäyntipalavereja voi sisältyä tutkimukseen. Tästä saatava laadullinen tieto eritellään ja luokitellaan esimerkiksi samankaltaisuuskaavioiden kautta, jotta nähdään keskeiset teemat ja voidaan vetää johtopäätöksiä.

Lopputulos on yksityiskohtainen ja kuvitettu raportti löydöksistä ja johtopäätöksistä. Raportin liitteenä voi olla videoleikkeitä tai muuta alkuperäistä kenttämateriaalia.