Käytettävyysarviointi

Käytettävyyden arvioiminen, joka tunnetaan myös nimellä heuristinen arvioiminen, on käytettävyysasiantuntijoiden tekemä käytettävyyskatselmointi. Käytettävyyden ammattilaiset arvioivat suunnittelua käymällä käyttöliittymän askel askeleelta läpi. Asiantuntijat perustavat arvionsa hyvän käytettävyyden periaatteisiin sekä omaan kokemukseensa. Tämä on nopea ja kustannustehokas tapa löytää käyttöliittymästä mahdolliset käytettävyysongelmat.

Heuristisia arviointeja tulee tehdä useaan otteeseen tuotekehityksen aikana: alussa tehdään vertailutesti, suunnittelun aikana varmistetaan suunnittelutavoitteiden toteutuminen ja lopuksi varmistetaan suunnittelun onnistuminen.

Vertailutestaus on tehokkainta tehdä kilpailevia tuotteita vasten, jotta nähdään kuinka oma tarjonta pärjää vertailussa kilpailijoiden kanssa. Sen tehtävä on myös kerätä tietoa käytettävyyden tavoitteiden asettelua varten sekä kerätä vertailutietoa myöhempää viimeisteltyä mallinnusta varten.

Lopputuloksena toimitamme kirjallisen raportin tunnistetuista ongelmista, niiden syistä, sekä ohjeet niiden korjaamiseksi.