Liisa Siitonen, vastaava tuottaja, YLE Uudet palvelut:
Mikä oli projektin alkutilanne ja tavoite?
Olimme tekemässä uutta konseptia ja hakemassa uudenlaista näkökulmaa YLEn Internetsivustolle . Halusimme kerätä käyttäjätesteillä palautetta ennen beta-vaiheeseen siirtymistä.
Miten Etnoteam auttoi ratkaisemaan tilanteen?
Testien toteutustapa muotoutui YLEn ja Etnoteamin keskustelujen tuloksena. Testeissä arvioitiin, millaisen kokemuksen etusivun uusi versio loisi käyttäjille ja vertailtiin uutta ilmettä silloiseen etusivuun.
Testit toteutettiin Helsingissä, Seinäjoella ja Kuopiossa, sillä YLEn pitää palvella koko Suomen kansaa. Pääkaupunkiseutu on vain osa kohdeyleisöämme, suurin osa on sen ulkopuolella maakunnissa.
Mikä oli projektin lopputulos?
Etnoteamilta saatiin hyvä työpanos ja tulos oli erittäin onnistunut. Edustajamme olivat myös paikan päällä seuraamassa testejä, mistä oli suuri hyöty kartoitettaessa erilaisia ratkaisuja, joita oli mietitty ja joihin kaivattiin lisätarkennuksia.
Käytettävyysläpikäynnin pohjalta tehtiin muutoksia etusivuun ennen beta-vaiheeseen siirtymistä. Meillä oli ensin avoin beta-vaihe YLEn sisällä, jolloin keräsimme paljon lisäpalautetta, joka myös otettiin huomioon. Julkinen beta-vaihe kesti vähemmän aikaa, mutta senkin aikana saimme palautetta ja viilasimme vielä etusivua.
Käytettävyystestauksen tekeminen oli ehdottomasti tarpeen. Omat silmät olivat olleet liian pitkään kiinni, sillä — omalle tuotokselleen sokeutuu, kun sitä tekee pitkän aikaa. Käyttäjäpalaute oli hyödyllistä, joten varmasti käytämme jatkossakin Etnoteamin palveluita.
Yleisradio Oy (YLE) tuottaa julkisena palveluna ohjelmistoja ja sisältöjä televisioon, radioon, mobiililaitteisiin sekä Internetiin. Maan kattavimpana viestintäyhtiönä YLE tarjoaa suomalaisille yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoa, kokea elämyksiä, viihtyä sekä sivistää ja kehittää itseään: vuonna 2009 98 % suomalaisista seurasi viikoittain YLEn tarjontaa. Yle.fi on yksi Suomen suosituimmista verkkosivustoista.
Etnoteam toteutti Yle.fi -sivustolle käytettävyystestauksen, jossa selvitettiin uuden verkkosivustokonseptin toimivuutta kohderyhmän näkökulmasta: sisältöjen merkityksellisyyttä, kykyä ilmentää ajankohtaisuutta sekä sivustolla liikkumisen helppoutta. Alueellisesti kattavan kuvan saamiseksi testaus järjestettiin kolmella eri paikkakunnalla. Etnoteam haastatteli kohderyhmään kuuluvia käyttäjiä ja selvitti uuden konseptin vahvuudet aiempaan konseptiin verrattuna.
Käytetyt Etnoteamin palvelut:
Arviointi: käytettävyystesti