Juha Ihalainen, suunnittelupäällikkö, MTV Oy:
Mikä oli projektin alkutilanne ja tavoite?
Jokakoti.fi-palvelu oli lanseerattu vuosi sitten. Luokitellut verkkopalvelut olivat meille uudentyyppinen palvelu, joka oli toteutettu aivan uudella teknologialla ja uudella porukalla.
Jonkin aikaa palvelun lanseeraamisen jälkeen aloimme ihmetellä, kun kävijämäärät eivät vastanneet odotuksiamme: tavoitteet oli asetettu korkeammalle.
Miten Etnoteam auttoi ratkaisemaan tilanteen?
Meillä oli vain vähän aikaa käytettävissä: tietoa haluttiin johtoryhmän palaveriin. Tämän vuoksi halusimme tehdä vain asiantuntija-arvion käytettävyydestä eikä testausta käyttäjillä.
Saimme Etnoteamiltä hyvän tarjouksen käytettävyysarvioinnista, minkä jälkeen asiat etenivät nopeasti. Etnoteam alkoi analysoida sivustoa heti, kun olimme käyneet puhelinkeskustelun tavoitteista.
Mikä oli projektin lopputulos?
Osa tuloksista oli sellaisia, joiden arvasimme tulevan eteen, mutta esiin nousi myös monta asiaa, jotka vaativat välitöntä korjausta. Kaikkea emme ole vielä ehtineet toteuttaa, mutta monia asioita meni työjonoon.
Etnoteamin asiantuntijat tekivät hyviä havaintoja: sivustolla oli mm. kikkailtu liikaakin, kun teknologia oli antanut myöten, mutta emme olleet ajatelleet käyttäjän perimmäistä sivustolla käynnin tarkoitusta eli halua löytää asunto.
Peilaamme jatkuvasti asiakastyytyväisyyttä joka on lisääntynyt käytettävyyden paranemisen myötä. Muitakin tähän vaikuttavia tekijöitä toki on, mutta käytettävyysarviointi osaltaan auttoi selkeästi saavuttamaan paremman asiakastyytyväisyyden.
MTV Media on sähköisiä palveluita tarjoava yritys. MTV Median omistuksessa on yhdeksän tv-kanavaa, joihin lukeutuvat Suomen suosituimpiin kuuluvat televisio-kanavat MTV3 ja Sub. Yhtiöön kuuluu myös Suomen kuunnelluin kaupallinen radiokanava Radio Nova sekä MTV3.fi-sivusto, joka on yksi Suomen suosituimmista verkkomedioista. Vuonna 2009 lanseerattu Jokakoti.fi on verkossa ja televisiossa toimiva asuntopalvelu.
Etnoteam teki käytettävyysarvioinnin Jokakoti.fi -pavelulle ja vertasi sitä kahteen kilpailevaan palveluun, jotta Jokakoti.fi:stä helppokäyttöisyyttä ja houkuttelevuutta saataisiin kehitettyä . Kaksi käytettävyysasiantuntijaa kävivät läpi sivustot, minkä perusteella raportissa esiteltiin keskeiset käytettävyysongelmat sekä parannusehdotuksia Jokakoti.fi-palveluun.
Käytetyt Etnoteamin palvelut:
Arviointi: käytettävyyden asiantuntija-arviointi