Helsingin Sataman Internet-sivuston uudelleensuunnittelu

Eeva Hietanen, viestintäpäällikkö, Helsingin Satama:

Mikä oli projektin alkutilanne ja tavoite?

Tarkoituksena oli saada ammattimainen, ulkopuolinen näkemys siitä, miten hyvin Helsingin Sataman sivusto toimii kohderyhmän näkökulmasta. Olimme ymmärtäneet, että sivustoa piti uudistaa — koko ajan pitää olla tikkana kehityksessä mukana.

Miten Etnoteam auttoi ratkaisemaan tilanteen?

Pyysimme Etnoteamia tekemään ensin käyttäjäselvityksen. Halusimme kuulla sivustostamme ammattilaisen näkemyksen, jotta ymmärtäisimme, miten hyvin se palvelee käyttäjiä. Oli erittäin tervetullutta kuulla oikeilta loppukäyttäjiltä, mitä pitäisi parantaa. Joskus oli käynytkin mielessä, että itselle selvät asiat eivät ehkä olekaan niin selviä muille.

Kun tajusimme, että uudistuksia pitää tehdä enemmän kuin oli ajateltu, teetimme Etnoteamilla myös käyttöliittymäsuunnitelman. Oli hyödyllistä käydä suunnitelmia läpi workshopeissa, joihin osallistui sekä meidän edustajiamme että loppukäyttäjiä, sillä aina on mahdollista, että esitetyt ajatukset eivät toimikaan loppukäyttäjien näkökulmasta — vuoropuhelu on todella tarpeellista.

Projektin molempiin vaiheisiin tarvittiin henkilöä, joka ymmärtää tiedonkulun rakenteita ja verkkoarkkitehtuuria ja joka osaa myös kysyä jokamiehen kysymyksiä ja kyseenalaistaa asioita, joita emme itse näe.

Mikä oli projektin lopputulos?

Etnoteam teki meille käyttöliittymäsuunnitelman, joka on toiminut erittäin hyvänä ohjenuorana uudistukselle. Erinomaista oli se valtava määrä dokumentointia siitä, miten homma toteutetaan.

Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan: ulkopuolinen näkee ja kertoo, mitä vaihtoehtoja on olemassa ja mikä on mahdollista toteutta. Homma ei myöskään pääse menemään väittelyksi — vaikka oma porukka on hyvä, ulkopuolisen näkemys saa fokuksen pysymään työssä eikä siinä, kenen mielipide painaa eniten.

Etnoteam osallistui lisäksi sivuston toteutuksesta tehtävän tarjouspyynnön määrittelyyn. Saimme jonkin aikaa sitten järkevän tarjouksen ja valitsimme palveluntarjoajan uudistuksen toteuttajaksi. Heinäkuun alussa olisi tarkoitus olla valmista.

Helsingin Satama on Suomen ulkomaankaupan pääsatama ja vilkkain matkustajasatama, joka palvelee Suomen elinkeinoelämää ja koko maan kuljetustarpeita. Liiketoimintaympäristön aktiivisena kehittäjänä Helsingin Satama luo puitteet ja koordinoi toimintoja satamassa. Keskeisimpiä yhteistyökumppaneita ovat varustamot ja satamaoperaattorit, kuljetus- ja huolintaliikkeet sekä viranomaiset.

Etnoteam suoritti asiantuntija-arvioinnin ja käytettävyystestauksen Helsingin Sataman verkkosivustolle selvittääkseen, miten hyvin se vastasi kohderyhmään kuuluvien ammattilaiskäyttäjien tarpeisiin. Tulokset osoittivat, että sivuston rakenteen uudelleensuunnittelu oli tarpeen, joten Helsingin Satama tilasi Etnoteamilta myös käyttöliittymäsuunnitelman.

Etnoteam laati käyttöliittymäkuvauksen ja graafisen ohjeistuksen uudistettavalle sivustolle käytettävyysarvioinnin ja Helsingin Sataman toimittaman aineiston pohjalta. Käyttöliittymän toimivuus varmistettiin projektin aikana järjestetyillä läpikäyntityöpajoilla, joissa todellisia työnkulkuja simuloitiin loppukäyttäjien ja asiakkaan kanssa. Projektin lopussa Etnoteam tarjosi myös määrittelyapua verkkosivuston toteutuksesta tehtävään tarjouspyyntöön.

Käytetyt Etnoteamin palvelut:
Arviointi: käytettävyyden asiantuntija-arviointi ja käytettävyystesti ,
Suunnittelu: käyttöliittymäsuunnittelu

"));