Habbo käytettävyystestaus

Inka Vikman, Concept Designer, Sulake Corporation Oy :

Mikä oli projektin alkutilanne ja tavoite?

Habbo tuotteena oli uudistumassa kokonaan sekä käytettävyydeltään että teknologialtaan, kun siirryimme kehityksessä Shockwave-teknologiasta Flash-teknologiaan. Tavoitteena oli, että uusi tuote tulisi palvelemaan paremmin käyttäjien tarpeita helppokäyttöisyydellään ja poistaisi kynnyksen kokeilla palvelua ilman, että täytyy ladata erillistä Shockwave-lisäosaa selaimeen.

Halusimme kerätä käyttäjätesteillä palautetta uuden tuotteen ja palvelun käytettävyydestä jo ennen Beta-vaihetta, palvelun julkaisua rajatulle käyttäjäkunnalle.

Tavoitteena oli tehdä testaus tuotantoympäristöä vasten, jotta yhteisöllisyyden vaikutus olisi osana käyttäjäkokemusta ja vastaisi todellista sosiaalista tilannetta palvelua käytettäessä. Halusimme saada palvelumme sille tasolle käytettävyydeltään, että käyttäjien olisi helppoa siirtyä vanhasta palvelusta uuteen.

Miten Etnoteam auttoi ratkaisemaan tilanteen?

Halusimme saada loppukäyttäjät kokeilemaan tuotetta käytännössä, jotta saisimme tietoa siitä, miten uudistettu palvelu toimii ja mihin asioihin pitää tehdä parannuksia. Etnoteam tutustui kehityksessä olevaan tuotteeseen ja yhteisten keskustelujen perusteella suunnitteli käytettävyystestien tehtävät ja rekrytoi tarvittavat käyttäjät testejä varten. Testit suoritettiin osittain paritesteinä, joka toimi testimetodina hyvin, kun käyttäjät pystyivät juttelemaan ääneen toisilleen tehtäviin liittyvistä asioista ja ongelmista. Testit toteutettiin Etnoteamin testauslaboratoriossa Helsingissä.

Tuotteen kehityksestä vastaavan tiimin jäsenet olivat seuraamassa testejä, jolloin havainnointi ja tieto tarvittavista korjauksista olivat saatavilla välittömästi ilman turhia välikäsiä. Kehittäjät pystyivät myös testeissä havainnoimaan asioita, jotka eivät olleet suoraan käytettävyyteen liittyviä.
Testien ensimmäiset palautteet ja huomiot käytettävyysongelmista saatiin koko kehitystiimin käyttöön testipäivien päätteeksi, jolloin korjauksia päästiin tekemään välittömästi. Osa korjauksista saatiin päivitettyä tuotteeseen ennen uusien testien aloittamista, jolloin seuraavissa testeissä nähtiin myös korjausten vaikutuksia.

Etnoteam kävi tuotantotiimin kanssa läpi lopullisen raportin priorisoituine havaintoineen sekä videotallennepoimintoineen, ja havainnoista keskusteltiin vielä tiimin kanssa.

Etnoteamin konsulttien esittelemät havainnot toivat esiin myös uusia näkökulmia siihen, miten tuotetta voidaan kehittää tulevaisuudessa käyttökokemukseltaan parempaan suuntaan. Sen lisäksi saatiin kiinni lukuisia käytettävyyteen ja yleiseen käyttökokemukseen liittyviä havaintoja sekä erillinen bugiraportti. Haastatteluilla saatiin tietoa käyttäjien motiiveista ja opittiin lisää siitä, mitä he palvelussa arvostavat ja mihin he kiinnittävät huomiota.

Mikä oli projektin lopputulos?

Havainnointien, raporttien, videoiden ja loppuraportin pohjalta päästiin tekemään korjauksia ja viimeistelyä käytettävyyteen ja käyttökokemukseen. Viimeistelyä ja käytettävyysparannuksia pystyttiin tekemään nopeasti ennen palvelun avaamista Beta-ryhmälle.

Tuotantotiimi pääsi seuraamaan, miten tuotetta käytetään ja millaisia käytettävyyteen liittyviä ongelmia käyttäjät kohtaavat, mikä myös antoi uutta motivaatiota ja kasvatti koko tiimin ymmärtämystä käyttäjistä.

Uudistetun palvelun lanseeraus onnistui loistavasti kesän 2009 aikana, ensin suljetulle kutsukohderyhmälle ja vaiheistetusti niin, että kutsukohderyhmä sai kutsua lisää koekäyttäjiä ja lopulta koko käyttäjäkunta pääsi käyttämään uutta palvelua. Vanha palvelu pidettiin rinnalla niin kauan, että lähes koko käyttäjäkunta oli siirtynyt vapaaehtoisesti uuteen palveluun ja siihen oli siirretty käyttäjien kannalta kaikki tarvittava toiminnallisuus.

Etnoteamin asiantunteva ja innostunut projektitiimi auttoi meitä huomaamaan käyttäjien kannalta olennaiset puutteet ja puhtaan käytettävyystestauksen lisäksi saimme paljon arvokasta tietoa käyttäjien preferensseistä ja motiiveista, mikä auttaa jatkossa kehittämään palvelua entistä käyttäjäystävällisempään suuntaan.


Sulake on internetin yhteisöllisiin palveluihin keskittynyt yhtiö. Sulakkeen päätuote on Habbo Hotel, maailman suurin teinien virtuaaliyhteisö ja sosiaalinen peliympäristö. Habbossa vierailee kuukausittain yli 15 miljoonaa yksittäistä kävijää (lähde: Quantcast) ja kaikkiaan rekisteröityjä hahmoja on yli 172 miljoonaa. Sulakkeen tuotteisiin kuuluvat myös nuorten nettiyhteisö IRC-Galleria sekä mobiiliyhteisö Bobba Bar.

Sulakkeella on toimistot 12 maassa, pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Tällä hetkellä yhtiöllä on maailmanlaajuisesti noin 270 työntekijää.

Linkit:
www.sulake.com
www.habbo.fi
www.irc-galleria.net
www.bobba.com

Etnoteam toteutti Sulakkeen Habbo-virtuaalimaailmapalvelun uudelle Flash-versiolle käytettävyystestauksen, jossa arvioitiin mm. yleisnavigoinnin ja keskeisten toimintojen helppoutta sekä uudistetun Habbon käyttökokemusta. Testaus nuorilla kohderyhmään kuuluvilla käyttäjillä tehtiin osittain paritesteinä, osittain yksilötesteinä. Lopputuloksena Sulake sai raportin, jossa käytettävyyshavainnot esiteltiin niiden kriittisyyden mukaan.

Ennen Habbon testausta Etnoteam oli tehnyt käytettävyystestauksen Sulakkeen kehitysvaiheessa olevalle Bobba-virtuaalimaailmapalvelulle, ja pian Habbo-testauksen jälkeen toteutettiin myös IRC-Gallerialle testaus, jossa arvioitiin käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta. Lisäksi Etnoteam on järjestänyt Sulakkeelle koulutuksen käyttöliittymäsuunnittelusta.

Käytetyt Etnoteamin palvelut:
Arviointi: käytettävyystestaus
"));